"Nasza fascynacja Gimnastyką Mózgu"

Jestem nauczycielką jednego z warszawskich przedszkoli, od ośmiu lat interesuję się metodą stymulującą rozwój dziecka, Kinezjologią Edukacyjną. Moje zainteresowanie tą metodą z roku na rok zmienia się w fascynację, a to za sprawą fantastycznych rezultatów jakie uzyskuję dzięki tej metodzie w pracy z moimi wychowankami.

Na początek trochę teorii. Program Gimnastyki Mózgu to początkowy stopień Kinezjologii Edukacyjnej, jest to system prostych, szybkich i atrakcyjnych ćwiczeń i ruchów podnoszących energię ciała i dostarczających zadowolenie. Sš one ukierunkowane na rozwój doświadczenia ucznia na poziomie "całego mózgu". W procesie uczenia się potrzebna jest praca mózgu jako całości. Osiągnąć to można za pomocą ruchów reedukujących i ćwiczeń Gimnastyki Mózgu. Ćwiczenia te pozwalają uruchomić te części mózgu, które wcześniej nie brały udziału w procesie uczenia się. Dzięki wykorzystaniu ruchów Gimnastyki Mózgu wszystkie części mózgu włączają się i współpracują, żeby poprawić każdą wybraną umiejętność.

W swojej pracy wykorzystuję tylko elementy wspomnianej metody, niektóre ćwiczenia i to tylko te które interesują moich wychowanków, są dla nich atrakcyjne i są przydatne w pracy z dziećmi na danym etapie rozwoju. Dzięki nim szybciej sie uczą, lepiej sie koncentrują, sprawniej czytają, poprawia się ich rozumienie przeczytanego tekstu, pamięć...długo by tu wymieniać korzyści.

Teraz praktyka. Dzień w przedszkolu dzieci zaczynają od picia wody, to ona powoduje wzrost energii, wspomaga procesy życiowe i poprawia koordynację. Po wypiciu wody dzieci robią leniwa ósemkę (leniwa bo leży oo), wodzą dłonią po dużym rysunku ósemki, to ćwiczenie integruje prawą i lewą półkulę, poprawia równowagę i koncentrację. A przed samymi działaniami praktycznymi lub umysłowymi dzieci siadają w pozycji Cooka, lubią zarówno samo ćwiczenie jak i jego nazwę, podczas którego siedząc krzyżują wyprostowane nogi i krzyżują na piersi splecione dłonie a ćwiczenie to rozprasza napięcie. Potem wykonują ruchy naprzemienne, dotykają lewym łokciem prawego kolana, a potem prawym łokciem lewego kolona (to jest tylko jedna z wielu wersji tego ćwiczenia), ćwiczenie to rozbawia dzieci. Sprawia, że są radosne, roześmiane. Poprawia ono koordynacje lewa/prawa strona ciała. Również wykonują ćwiczenia oddechowe np. Sowa, wdychanie i wydychanie powietrza odwracając głowę z lewej na prawą stronę i z powrotem, często stojąc w rzędzie (tę wersję uwielbiają). A przynajmniej trzy razy w tygodniu i rysują oburącz, jest to rysowanie jednocześnie obydwoma rękoma, poprawia to koordynację "ręka-oko" i umiejętności matematyczne.

Swoją fascynacją Gimnastyką Mózgu zaraziłam rodziców moich wychowanków, uczestniczą w spotkaniach z instruktorką KE, zajęcia otwartych, których tematem są ćwiczenia GM i ćwiczą z dziećmi w domu.

Katarzyna Żubrowicz
członek PSPiA KLANZA